czwartek, 11 grudnia 2014

Tematycznie: Telefon a sprawa polska - 10 polskich piosenek z wynalazkiem Alexandra Grahama Bella w roli głównej lub w tle

Fot. Matthias Ripp, Flickr.

1. Pieśń telefoniczna - Zdrój Jana


Nie odwieszaj sumienia na przeszłości widełki

Nagranie pochodzi z sesji w studiu Polskiego Radia, z roku 1971. Więcej o surrealistyczno-psychodelicznym kabarecie z Krakowa - tutaj.

2. Telefony - Republika


Telefony, telefony
Gdzie dzwonić mam
Jaki numer mam wykręcić
Do kogo z was

Najbardziej znana polska piosenka o telefonach. Utwór, będący w całości dziełem Grzegorza Ciechowskiego, Republika zarejestrowała w Studiu M-1 Polskiego Radia (obecnie Studio im. Agnieszki Osieckiej) w roku 1982. Pomimo olbrzymiej popularności Telefonów, czego dowodem był m.in. trzykrotny triumf nagrania na Trójkowej Liście Przebojów, nie trafiły one na debiutancką płytę zespołu zatytułowaną Nowe Sytuacje. Po raz pierwszy w oficjalnej dyskografii Republikanów piosenka pojawiła się dopiero w roku 1991 i to w mocno zmienionej (unowocześnionej) wersji (na LP 1991). Wersja radiowa Telefonów ukazała się natomiast dwa lata później na kompilacji 82-85.


Do tematyki telefonicznej Obywatel Grzegorz powrócił jeszcze w 13 Cyfrach (z albumu Masakra, 1998):


tekst     

3. Gorące telefony - Dwa Plus Jeden


Dwa telefony w sercu wielkich dwóch miast
Do piekieł strzegą bram
Gorąca linia czynna nocą i w dzień
Życie zapewnia nam

Ekipa od "już mi niosą suknię z welonem" tym razem w piosence o całkiem realnej, zwłaszcza w pierwszej połowie lat 80. ubiegłego wieku, wizji atomowego rozwiązania kwestii ludzkiej. Tytułowe gorące telefony strzegą bram piekielnych, które - o czym powszechnie wiadomo - zlokalizowane są w Waszyngtonie i w Moskwie. Tekst napisał nadworny liryk Lady Pank - Andrzej Mogielnicki, muzyka jest dziełem Janusza Kruka. Utwór ukazał się na ósmym longplayu Dwa Plus Jeden zatytułowanym Bez limitu (1983).


4. Blues telefoniczny - Sławek Wierzcholski i Dżem


Tak bardzo chciałbym Cię usłyszeć,
Zamienić chociaż kilka słów,
Jesiennym pokropiony deszczem,
Znajduję wreszcie budkę gdzieś

Numer z albumu Ciśnienie (1993) firmowanego przez Dżem i Sławka Wierzcholskiego. Nie zrozumie kto nigdy nie korzystał z budki telefonicznej. 


5. Dzwoni telefon - Kabaret Potem


Jakże mi się nie chce,
Lecz telefon jest uparty!
Kto to dzwonić może?
Do mnie, czy nie do mnie?

Odbierać czy nie odbierać? Oto jest pytanie. Czasem wręcz trzeba, zwłaszcza gdy pracuje się w... ale nie będę zdradzał puenty. 
Zielonogórski Kabaret Potem śmieszył, tumanił i przestraszał w latach 1984-1999 (z roczną przerwą w '88). Swoje sceniczne szlify zdobywali w nim m.in. Adam Nowak (obecnie lider Raz, Dwa, Trzy) oraz Joanna Kołaczkowska i Dariusz Kamys (dziś oboje w Hrabi).


6. Hallo to ja - Sexbomba


Hallo to ja,
Pędzę do Ciebie światłowodem.
Ty wiesz mam do przebycia długą drogę.
Hallo to ja, hallo to ja...

Tytułowy utwór z albumu Hallo, to ja legionowskiej Sexbomby nuciło w roku 1999 pół Polski. Słowa - Robert Szymański, muzyka - zespół, ciepły głos po drugiej stronie słuchawki: Irena Krasnicka.


7. Telekomunikacja - Kury



Te psy znów telefon wyłączyły mi,
Nie opłacone mam rachunki,
Jeden, dwa i trzy

Telekomuna (obecnie Orange Polska) oczami Tymona. Nieoficjalny hymn pokrzywdzonych abonentów. Piosenka otwiera album 100 Lat Undergroundu formacji Kury (i DJ-a Scissorkicksa) z roku 2001.


8. Telefon do przyjaciela - Pustki


Teraz dzwonię do siebie sam 
862752 862752 
Teraz dzwonię do siebie sam 

Neurotyk + słuchawka - z tego na pewno nie będzie połączenia. 
Alternatywny singiel roku 2005 według słuchaczy Programu Alternatywnego emitowanego na antenie radiowej Trójki. 


9. Dzwonię - Muchy


Dzwonię przez pomyłkę - sprawdzam czy zmieniłaś numer.
Dzwonię przez pomyłkę - nie odbieraj, nie odbieraj!

On dzwoni i dzwoni, ale właściwie to mu nie zależy, bo przecież Ona i tak już od tygodnia go nie lubi i pewnie ma innego. Happy endu brak. Kawałek z pierwszej demówki Much zatytułowanej Galanteria (2005).  


10. Krótka piosenka o tym jak Tomek Lipiński kupował telefon komórkowy - Patyczak 


Wisienka na torcie. Kapitalny song punkowego barda, Grzegorza Patyczaka Kmitytrudach bycia ikoną polskiego undergroundu. Wersja z koncertu w Golinie. Rok był 2011. 

3 komentarze:

PostTwórca pisze...

Tytuł posta brzmi niemal jak tytuł referatu z historii książki :)

Tak jak myślałem większość nie znam. Tylko dwie :)

Pozdrawiam

FilipRoland pisze...

Syndrom wykształciucha :)

https://www.hitexa.pl/produkty/wentylatory pisze...

Super wpis. O większości tych piosenek nawet nie miałem pojęcia. Chętnie je przesłucham

szukaj w tym blogu